fredag 18 februari 2011

Helgfriden...

...är någonting som moderskeppet inte tar till sig.

Saker som händer en fredagkväll i familjen:

Moderskeppet kommer hem efter jobbet, lassar in sakerna hon har storhandlat och säger glatt "idag stod det i horoskopet att jag inte skulle åka hem för att det skulle bli bråk". Generellt sett brukar folk då kanske ta till sig detta och försöka undvika konflikt i hemmet. Inte moderskeppet. Moderskeppet är helt klart PRO-KONFLIKT.

Fem minuter efter hemkomst dundrar det till på nedervåningen. Jajemen, the tumult is ON.

Två minuter senare står moderskeppet och kastar in all inköpt mat i kylskåpet samtidigt som hon anklagar faderskapet för att ha kastat mat på henne (oklart vad som har hänt här). I nästa sekund skrynklar hon ihop ansiktet, spänner ögonen i faderskapet och som en replik på något han har sagt pekar hon på chipsen hon har köpt och skriker: "Jag ska äta ALLT DET! [kort tankepaus] Jag ska äta ALLT SMÖR OCKSÅ!".

Moderskeppet vet hur man ska försvara sig i en strid.

Dagens stora livsgåta som modern vill ha svar på: VARFÖR krymper byxorna för varje vecka? Hjälp henne någon. Jag vågar inte. Jag erbjöd henne lite vin för att lugna nerverna och då röt hon "Jag ska dricka TRE LITER VIN. ENSAM!" Ibland skrämmer hon mig.

Edit: Moderskeppet låter hälsa att ni inte ska tro att hon är en ragata. Hon är bara i övergångsåldern. Och "DÄR KOMMER NI ALLA ATT HAMNA NÅGON GÅNG". Som synes är humöret lite upp och ner. Det går snabbt i svängarna också.

5 kommentarer:

  1. Du kan hälsa moderskeppet att jag vet hur hon känner sig, trots att jag bara är 29 och antagligen inte kommit in i övergångsåldern men vad fan, en gång i månaden vet jag nog preciiiis hur det är......

    SvaraRadera
  2. haha jag har en liten crush på ditt moderskepp :D

    SvaraRadera
  3. Vad spännande det verkar! Tar ni emot turister?

    SvaraRadera
  4. Vendela: Moderskeppet låter hälsa att en dag kommer du i övergångsåldern.
    Anna: Haha. Du kan få låna henne? Snälla.
    Erika: Lätt! Men med den här kvalitén på underhållningen så inser du att det kommer att kosta (måste betala för terapisamtal som jag behöver efter all hemmavaro :D)

    SvaraRadera